Haardrogers, baardtrimmers, scheerapparaten, SENSEO® koffiemachines. Allemaal bedacht en vaak ook gemaakt bij Philips in Drachten. Deelneemster van Peer to Peer Advies, Carolien Bensdorp stak haar vinger op toen vanuit de grootste vestiging van Philips Consumer Lifestyle in Europa de vraag kwam om te onderzoeken waar in de samenwerking tussen de het laboratorium en de productieafdeling winst viel te behalen. Liever geen theoretisch verhaal, luidde het nadrukkelijke verzoek.
Vrijheid
Carolien werkte destijds als vergunningsverlener bij de gemeente Smallingerland. Met 2000 medewerkers was de fabriek de grootste werkgever in de regio en daarmee een flinke slag groter dan haar eigen werkgever. In plaats van het beoordelen van bouwplannen,moest zij nu uit een heel ander vaatje tappen. De opdracht kwam rechtstreeks van de directie. Carolien en haar collega-deelnemer van de gemeente Südwest-Fryslân met wie zij de opdracht deed, kregen de vrijheid om met iedereen te praten die zij maar wilden. ‘Wat mij heel erg is bijgebleven is dat de medewerking van Philips zo open was. Dat had ik niet verwacht toen ik het adviestraject inging’, aldus Carolien .
Adviesaanpak
Hoe pak je zo’n adviesvraag dan aan? Carolien: ‘Eerst hebben we maar gewoon eens geluisterd naar verhalen van medewerkers dwars door de organisatie heen. Daar hoorde we allerlei interessante dingen. ‘ Op basis van wat zij hoorden in de gesprekken uit de eerste ronde , volgde een tweede, kleinere verdiepingsronde . ‘Verbeterideeën hebben we toen eerst maar eens teruggelegd aan de directie. Eén van onze observaties was dat er wel heel veel gebeurde aan procesoptimalisatie binnen de afzonderlijke onderdelen , maar dat er nauwelijks aandacht was voor onderling contact. Er liep letterlijk een weg tussen het gebouw waar de R&D zich bevond en het gebouw waarin de productie plaatsvond. Wij adviseerden daarom onder andere om het informele circuit te activeren. Dus zorgen dat er weer praatjes tussen collega’s van verschillende onderdelen zouden ontstaan bij het koffiezetautomaat.’
Leerproces
De adviesopdracht bij Philips bood Carolien de mogelijkheid om van binnen te zien hoe het er bij een bijzonder bedrijf aan toe gaat. Toch was dit niet haar doel om mee te doen aan het programma. Het adviesopdracht creëerde een unieke leeromgeving waarin ervaren en leren samengaan. Carolien : ‘Tijdens je opdracht kan je bijna elk gewenste situatie opzoeken en daarmee met elke gedrag experimenteren dat je wilt ontwikkelen. Dat betekent dat je ook van tevoren goed moet nadenken over wat je uit het programma wilt halen.’ Het begeleidende trainingsprogramma ondersteunt de deelnemers daarin. Waarmee heeft Carolien zelf geoefend? ‘ Van nature ben ik al snel haantje de voorste en schiet ik snel in de actiemodus. Dit adviestraject heb ik gebruikt om een andere rol te pakken en veel meer op de achtergrond en beschouwender te werk te gaan.’
Lef
Door de opdracht bij Philips besefte Carolien nog eens dat ze veel meer kan dan waar ze zichzelf in eerste instantie in staat toe acht. ‘Mijn ervaring bij Peer to Peer Advies heeft mij het lef gegeven om nieuwe stappen in mijn loopbaan te zetten die mij anders veel meer tijd zouden hebben gekost.’ De ervaring in het Peer to Peer Advies programma stimuleerde Carolien om daarna extra cursussen projectmanagement op te pakken. Daarna was de tijd rijp om een overstap te maken een meer leidinggevende rol bij de FUMO, de omgevingsdienst van Friesland. Hier werk ik nog steeds met veel plezier!’